Hvad sker der, når lokalpolitikere bruger de sociale medier til at udbrede politiske holdninger? Hvordan skal man forholde sig til sin online identitet som politiker, og hvordan skal man opføre sig?
Public-i afholdte i december 2011 et brugergruppemøde for engelske kommuner om best practice i brugen af sociale medier. På programmet var en mere effektiv online kommunikation for lokalpolitikere med kig på de begrænsninger såvel som de muligheder, der eksisterer i brugen af sociale medier. Mødet affødte bl.a. diskussioner om:
Nødvendigheden i at være med
– Hvis vi ikke er med online, ser det ud som om, vi ikke tager et standpunkt
– Brugen af sociale medier handler om overlevelse
Behov for guidelines til brugen af sociale medier
-Hvad er godt og mindre godt at gøre; hvad kan man forvente
Incitamentet til at bruge de sociale medier
– Det handler om at se fordelene i at bruge de sociale medier, mere end det handler om træning og oplæring.
– Dog kræver det, at politikerne får støtte i at gøre det på en måde som er hensigtsmæssig og til mest mulig gavn for den demokratiske proces
Se og hør selv diskussionerne (klik på billedet).
.Du kan også læse konklusionerne fra mødet (på engelsk): her.